لُر - LOR

توضیحات آهنگ * لُر * (LOR)
تنظیم ، نوازنده کمانچه و کوبه ای : تمندر دهقانی
نوازنده نی لَبی هفت بند : سجاد جمالی گندمانی
نوازنده کرنا و سرنا : رضا خاکزاد
علت این که نام لُر را برای این اثر انتخاب کردم این است : بنده معتقد هستم مقام ها و آوای اصیل لُری از هر منطقه ای که برآید متعلق به همه ی مردم لُر تبار هست ، مناطق بسیار زیادی وجود دارند که بطور گسترده و پراکنده لُر تبار هستند ، از استان لرستان گرفته تا به استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری و استان کهگیلویه و بویر احمد و استان فارس و استان هرمزگان .
بنابراین ملودی های مقامی که از دل این مناطق بیرون میاد متعلق به همه ی لُرها هست و نوع گویش و نوع منطقه یا نوع طایفه نباید مانع شود برای این موضوع .
موسیقی لُری با توجه به منطقه و نوع گویش به گونه های مختلف اجرا میشود .
مقام ها و ملودی های اصیل فراوانی وجود دارند که به نسبت منطقه با هم تفاوت دارند ، گاهی این تفاوت ها میتواند زیاد باشد برای مثال : مقام هایی که در لرستان نواخته میشوند از نظر ریتم و مایه ی ملودی با بخش لُرهای بختیاری و ممسنی و بهمئی و بویری و جنوبی تفاوت بیشتری دارند ولی در برخی مناطق این تفاوت کمتر هست و گاهی یک مقام با یک اسم ممکن است در هر شهری به گونه دیگری نواخته شود برای مثال اگر مقام سه پا را در نظر بگیریم نواختن این مقام در شهر خرم آباد مقداری تفاوت دارد با شهر دورود یا شهر ازنا یا الیگودرز .

آهنگ *لُر* LOR

ابتدای کار با صدای پرندگان شکاری و بعد از آن شروع ریتم 2/4 با حالتی خاص در این هنگام سازهای کششی با یک ملودی حماسه گونه ریتم را همراهی میکنند و کمانچه ملودی مقامی را آغاز میکند و کمی بعد نی لَبی هفت بند کمانچه را همراهی میکند .
بعد ازین به یک باره همه ی سازها با حالت کرشندو استاپ میکنند و دومرتبه ملودی های مقامی نواخته میشوند و بعد از آن دهل به میدان می آید و کمانچه مقام لُری جلوشاهی را آغاز میکند در این بین نی لَبی هنرنمایی میکند و در طول نواختن کمانچه و دهل ، تمبک شروع به نواختن میکند و صدای کِل زنان حماسه و شادی را دو چندان میکند .
بعد از مقام جلوشاهی ، مقام لَلَری با نی لَبی نواخته میشود که همراه با صدای دست زدن میباشد ، بعد از آن نی لَبی مقام بَلال را بصورت کوتاه مینوازد .
در اینجا دوباره مقام جلوشاهی نواخته میشود اما این بار با ساز کَرنا که نحوه ی ورود ساز کرنا یکی از نقاط قوت این اثر محسوب میشود .
در طول اجرای کَرنا باز هم صدای کِل زنان حماسه و شادی بیشتری به اثر میبخشد ، بعد از اجرای کرنا به یکباره سازهای کوبه ای با حالت کرشندو ایست میکنند و تنها یک ساز چوبی کوبه ای ریتم را ادامه میدهد و ساز سرنا مقام آوازی را مینوازد و بعد از آن مقام میری توسط
سرنا نواخته میشود و با همین ملودی صدا فِید میشود .
با سپاس از شما
تمندر دهقانی

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین موزیک‌های ویژه