کلماکره
نام اثر : کلماکره
اصالت : ایران لُری
نوع تنظیم : بیکلام ، مقامی ، تاریخی ، حماسی
تنظیم ، کمانچه ، سرنا و کوبه ای : تمندر دهقانی
نی لَبی هفت بند : سجاد گندمانی
شروع آهنگ با یک فضا سازی خاص شبیه به درون غار به همراه صدای خفاش ها میباشد ، آوای بیکلام و کمانچه با فواصل اصیل و کهن لُریِ بالاگریوه خوانده و نواخته میشود ، در ثانیه ۲۷ صدای مار زنگی به گوش میخورد ، صدای آوای بیکلام و کمانچه یکدیگر را کامل میکنند و فضایی پر از نُت های اصیل و مقامی و کهن به وجود می آورند .
در دقیقه ۱:۰۵ نی لَبی هفت بند ملودی کوتاهی مینوازد و آوا و کمانچه تا دقیقه ۱:۲۰ که ریتم شروع میشود ادامه میدهند .
هنگام شروع ساز کوبه ای صدای زیبا و با اُبهت اسب را میشنوید که گویا میخواهد چیزی بگوید ، بعد از آن ملودی که بر اساس مقام های لُری بالاگریوه ساخته ام با کمانچه و کوبه ای نواخته میشود .
در دقیقه ۱:۵۰ که صدای گروه کُر به گوش میخورد دوباره همان ملودی به همراهی نی لَبی هفت بند و گروه کُر نواخته شده و این بار ریتمِ آهنگ تند تر میشود .
در دقیقه ۲:۱۰ ریتم تمام میشود و صدای باد به همراه یک صدای دیگر (خودتان حدس بزنید) را میشنوید ، در همین هنگام کمانچه ملودی مقامی را با فواصل عمیق تر مینوازد و بعد از آن ساز قدرتمند سرنا به میدان می آید و فریاد میزند و همچنین همراهی کوتاه ولی اثر گذار ساز نی لَبی هفت بند .
در دقیقه ۲:۳۶ یک ملودی از مقام دوپا با سرنا نواخته میشود (موسیقی لُرهای دشت سیلاخور بر اساس استاد شاهمیرزا مرادی و استاد رحم خدا نوریشاد) در اینجا ساز کوبه ای حالت منحصر به فردی دارد .
در دقیقه ۲:۵۲ بانگ خروسان با سرنا به صدا در می آید و شروع ریتم چند ساز کوبه ای را به همراه دارد و کمانچه مینوازد .
در دقیقه ۳:۲۱ اتفاق جالبی رخ میدهد و ارتباط زیبایی بین موسیقی لُرهای بختیاری و بالاگریوه کشف میشود که برای اولین بار به آن اشاره شده و یک ملودی از مقام چوبازی با کمانچه و گروه کُر نواخته و خوانده میشود ( موسیقی لُرهای بختیاری)
در دقیقه ۳:۴۴ لذت ببرید از شنیدن همان یک نُتی که نی لَبی مینوازد ، این مقام برای بار دوم نواخته میشود این بار سازهای سرنا و نی لَبی همراهی میکنند .
در دقیقه ۴:۰۷ باز میگردیم به موسیقی لُرهای بالاگریوه و مقام اصیل هِوِلَه یا هیوِلَه با اُکتاو بَم کمانچه و تمبک مقامی نواخته میشود که البته همراهی گروه کُر را هم خواهید شنید .
در دقیقه ۴:۳۷ صدای حیوانات وحشی از جمله گرگ را میشنوید که خودتان حدس بزنید به چه منظور بوده ، در همین هنگام صدای دویدن اسب ها به گوشتان میخورد بعد از آن دوباره مقام هِوِلَه به شکل خاص تری با اُکتاو زیر کمانچه نواخته میشود که البته میتوان گفت تلفیق جالبی بین مقام شمایل بختیاری و هِوِلَه به وجود آمده است .
در دقیقه ۵:۳۱ آهنگ کلماکره با خوانش ملودی بیکلام و کمانچه و نی به اتمام میرسد .
تمندر دهقانی ( مهر ماه ۱۴۰۳ )
پیش نمایش آهنگ