کهن لر . KOHAN LOR

نام اثر : کهن لُر
اصالت : ایران ، لُری
نوع تنظیم : فلسفه ای ، حماسی تاریخی ، غمناک ، شور انگیز ، مقامی .
تنظیم ، آوا ، کمانچه ، سازهای کوبه ای : تمندر دهقانی
نی لَبی هفت بند : سجاد گندمانی
قبل از اینکه توضیحات آهنگ را شروع کنم لازم به ذکر است که این آهنگ بیکلام هست و به همین دلیل مرز نمیشناسد و همه ملت ها و قومیت ها میتوانند گوش کنند . البته داستانی که در ذهنم بوده در هنگام ساخت این اثر را عنوان نمیکنم که مخاطبان هنگام گوش دادن آزادانه بتوانند تصویرهای ذهن خود را ایجاد کنند .
شروع آهنگ با ملودی مقامی )موسیقی لُرهای بختیاری (به گونه ای خاص و چندصدایی ، آواز بیکلام با همراهی کمانچه و نی ،
لحظه ورود نی با ملودی خاص و بعد از آن نغمه ای شبیه به صدای پرنده هست و یا شاید یک نوع مرغ اهورایی .
در ثانیه ۵۰ ریتم کوبه ای ۵/۸ با یک ساز خاص شروع میشود و بعد صدای زیبای نوعی کلاغ که شاید نمادی از خبر باشد .
کمی بعد مقام کهن و اصیل صیادی )موسیقی لُرهای بختیاری( با کمانچه و آواز بیکلام شروع میشود که البته با اشاره های ویژه ای که ساز نی دارد .
در دقیقه ۲:۶ ریتم پنج ضربی با چند ساز کوبه ای شروع میشود و ملودی که بر اساس مقام ها ساخته ام با کمانچه و نی نواخته میشود ، در طول این ملودی گروه کر همراهی خاص خود را دارد .
در دقیقه ۳:۵ حالت خاصی از ترکیب صدای آواها و صدای برخورد نی ها به یکدیگر به وجود میاد که به دنبال آن دو بار صدای ساز بادی عجیبی به گوش میخورد ( شاید یک نوع مراسم باشد)
در دقیقه ۳:۲۳ ملودی مقامی بر گرفته از چوپی اول و دوم (موسیقی لُرهای ممسنی) نواخته میشود که سکوت های آن با ریز های کوبه ای تزئین میشود .
در دقیقه ۳:۵۸ با صدای طبل بزرگ ریتم تند تر میشود و گروه کر یک ملودی با فواصل غیر آشنا میخواند و بعد مقام داینی(موسیقی لُرهای بختیاری)در ریتم پنج ضربی با کمانچه نواخته میشود که برای اولین بار هست ، بعد از آن نی هنرنمایی میکند البته با ترکیب صدای زیبای کوکو(نوعی پرنده) و بعد دوباره داینی نواخته میشود این بار به همراه گروه کر .
در دقیقه ۵:۴ صدای زیبای یک پرنده اسرار آمیز و دانا به گوش میخورد (نوعی جغد) و بلافاصله صدای افراد در حال انجام کار به گوش میخورد (شاید نمد مال های باستانی باشند) و گروه کر ملودی مقامی را زمزمه میکند و در همین حال مقام یاریار بهمئی(موسیقی لُرهای بهمئی) با نی و کمانچه نواخته میشود .
در دقیقه ۶:۳۲ دوبار شیپور باستانی به صدا در میاد و گروه کر و سازها آهنگ را خاتمه میدهند .
🌱تمندر دهقانی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳🌱

برچسب ها

  1. بردین گفت:

    بروهی تمندر

  2. وحیده طبقی گفت:

    این اثر بینظیره من مشابهش رو تا حالا نشنیدم بسیار منقلب میشم اولش با احساس عجیبی میرم تا انسانهایه باستان وبا تعقییر ملودیها کم کم به عصر جدید میام و تعقییر بشر به سمتی نو میرسم.عاااالی

  3. وحیده طبقی گفت:

    از نظر من جناب استاد عزیز آقایه تمندردهقان شخصیتی هنری و منحصر بفرد دارن که با هنر خدادای و عالی که دارند در پیشرفت وترویج موسیقی لری اللخصوص در زمینه موسیقی مقامی میتونن کاملا تاثیر گذار باشند ونیاز به حمایت دارند حمایتی واقعی

  4. اسماعیل زنگنه گفت:

    درود ویژه به شما جناب دهقانی گرامی
    کار بسیار بسیار ارزنده ای را آفریدید
    خسته نباشید

    من در جایگاه یک شنونده میفرماییم از جمله کسانی هستم که موسیقی و مقام های موسیقی بختیاری را تک به تک درک کرده ام و آشنایی به موسیقی لرهای لرستان و کوه گلو و بهمئی را دارم
    اثر فاخری را با تلفیق این مقام ها آفریدید

    در این سالها گذشته ، موسیقی لری تحولی را در خود ندید و همگی گوشمان به همان آثار قدیم و تکرار آنها عادت کرده بود که شما پا به عرصه گذاشتید و به راستی تحولی شگرف را با تلفیق موسیقی اقوام لر به وجود آوردید
    چه زیبا نی و کمانچه در کنار هم قرار گرفت و مقام های کهن

    در وصف آفریده شما زبان ناتوان است
    باشد که همچون شما پا به میدان نهند و اینچنین موسیقی هایی بیآفرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین موزیک‌های ویژه